We zijn eraan gewend steeds maar aan te staan. Onze hersenen gebruiken veel energie. Yoga is het opladen van je breinbatterij. Door even doelloos rond te zwerven vul je je energie aan, pauzeren maakt productief.

Bij de Yoga in het middelbaar onderwijs doen we fysieke yoga oefeningen, visualisaties, meditatie, ontspannings- en concentratie oefeningen. De lessen zijn gericht op de energie van jongeren: dus meer kracht, snelheid en souplesse. Ik werk met flowseries waarin de houdingen in elkaar overvloeien. De ademhaling is gekoppeld aan de houdingen. De lessen verlopen volgens een vaste structuur, met een warming-up, de flowseries en een eind ontspanning. Meditatie kan een vast onderdeel van de les zijn afhankelijk van de leeftijd en de groep.

 

Yoga is niet prestatiegericht. Ieder werkt binnen de eigen mogelijkheden en grenzen.
De lessen zijn gericht op jongeren van 12 t/m 17 jaar. Veiligheid is essentieel. De meeste oefeningen zijn individueel en soms in 2-tallen.

 

 

 

Resultaten kunnen zijn:

  • je leert je beter te ontspannen
  • er komt meer rust in het hoofd en het lijf
  • je lichaamshouding verbetert, je wordt meer flexibel en de spierkracht neemt toe
  • je ontwikkelt uithoudingsvermogen en balans
  • je kan je beter concentreren
  • de ademhaling verdiept waardoor je op den duur meer controle krijgt over gedachtes en emoties
  • je oefent je verbeeldingskracht door geleide meditaties met muziek
  • je krijgt meer balans op emotioneel gebied
  • meditatie kan ervoor zorgen dat je helderder in je hoofd wordt en rustiger naar situaties kan kijken. (Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die mediteren en andere ontspanningstechnieken doen minder last hebben van faalangst en meer ontspanning bij het leren ervaren.)

Yoga sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden


Ik werk in een lege, schone (gym)zaal met groepen van maximaal 20 leerlingen. De les duurt 1 uur.

Om een positieve verandering te bereiken zijn minimaal 10 lessen nodig.